
WE DEMAND PUBLIC BROADCASTING NOT ONE VOICE and ONE COLOR at TURKISH RADIO 

AND TELEVISION CORPORATION (TRT) 

The last legislative change, namely the Emergency Decree Law No. 703, resulted in 

one man’s control over Turkish Radio and Television Corporation (TRT) that is defined as 

autonomous and impartial public broadcasting institution by the Constitution. In fact, TRT 

lost its impartiality and turned into an institution/media organ of the political power in 

practice and it was observed particularly during the last elections period. The Emergency 

Decree Law No. 703 and the subsequent Presidential decrees, however, transformed TRT 

into a broadcasting institution with no obligation to public broadcasting principles even from 

a legislative perspective. The legislative changes in question provided an opportunity to 

authorities to transfer “Extra Staff” to other public institutions. 

There is no closure or downsizing or privatization of TRT. Yet, there is a pressure on 

experienced and knowledgeable staff on the ground of labelling them as “Extra Staff”. These 

staff are under pressure to “get retired or transfer to other public institutions.” So far, about 

1800 personnel retired from TRT and quit the institution and profession. 

TRT staff, who resist to this pressure so as to defend and support the institution as 

well as profession, are threatened by authorities. Furthermore, these authorities say “those 

who do not retired or are not transferred to other public institutions will not continue to 

work as permanent staff at TRT because they will be subjected to ‘Private Law Contract’ due 

to change in their working status.” Which public institutions these experienced and 

knowledgable staff, such as reporters, broadcasters, and artists transfer will be transferred? 

What will be new positions of these reporters, broadcasters, radio broadcasters and artists 

in other public institutions? The current policy and practice ignore experience, accumulated 

knowledge and skills and, to some extent, send these reporters, broadcasters and radio 

broadcasters to exile.  

Who will be new reporters, programmers at TRT? If the objective is public 

broadcasting, why do authorities send useful staff? How can the political power think that it 

has right to liquidate TRT? In fact, TRT must belong to public. Do these policies and practices 

define the value of public broadcasting in this country?  

TRT, WHICH HAS STRAYED FROM THE PUBLIC BROADCASTING FOR A LONG PERIOD, HAS 

BECOME A COMPANY IN PRACTICE!…  

The Emergency Decree Law No. 703 and subsequent Presidential decrees turned TRT 

into a company in practice. In the past, TRT had different voices, diversified broadcasting 

policies because the executive board was composed of people from different segments of 

the society and there were Advisory Boards. Yet, these new legislative regulations resulted in 

one man’s control over TRT. The frequency of the executive board meetings was changed 

from 15 days to “three months.” This change aims to limit administrative power, except for 

obey to one man’s decisions, within the institution. Moreover, the scope of the legal 

provision on establishing companies under TRT and purchasing processes and become a 



partner with other organisations/companies has been expanded by the new changes. This 

change will lead to higher level of subcontracting. Furthermore, all companies be it 

established or bought by TRT or become a partner, even 1%, of TRT are out of Public 

Procurement Law. 

As known TRT, of which mission is public broadcasting, is funded by all citizens. There 

are several methods that collect money from citizens. For example, there is an item for TRT 

services in electricity bill, tax label in this respect. TRT, of which more than 80 fund comes 

from citizens, belongs to the public and must serve to the public through respect for public 

broadcasting principles. It is responsible to the public only. 

The TRT process is part of the broader policies about privatization of the public 

services, destruction of job security for public officers, precarious employment forms,  attack 

on labor rights under the State of Emergency. “Employment form under Private Law 

Contract”, which has been recommended within the scope of the 11th Development Plan,  

has begun in TRT. 11. There is also a risk that it will be applied to all other public officers in 

the sector. It is clear that TRT is a pilot practice. Therefore, the prevention of the liquidation 

and transformation and corporization at TRT is a critical threshold for a public service 

understanding in favor of the society and public. 

In the light of these facts, we demand TRT;  

-to be impartial as pointed out by the Constitution and relevant law, and to have a public 

broadcasting policy, 

-to be transparent and accountable for its financial processes, 

-to provide an explanation about new staff, who are transferred from other ministries and 

institutions, while numerous experienced staff are transferred to other public institutions on 

the ground extra staff, 

-to stop forcing staff to get retired, to transfer staff to other institutions under the name of 

extra staff, and new employment forms such as Private Law Contract.   

WE, THE UNDERSIGNED ORGANIZATIONS, DEMAND TRT TO BE AN INSTITUTION PAYS 

ATTENTION TO ELIGIBILITY AND EXPERTISE AND IN LINE WITH DIVERSITY RATHER THAN ONE 

VOICE AND BELONGS TO THE PUBLIC. WE ALSO STAND BY HABER-SEN THAT IS KEY TO THE 

STRUGGLE FOR AN AUTONOMOUS TRT WITH A PUBLIC BROADCASTING MENTALITY, 

RESPECT FOR DEMOCRATIC AND PARTICIPATORY PRINCIPLES. 

Confederation of Public Employees Trade Unions (KESK), Confederation of Progressive Trade 

Unions of Turkey (DİSK), Union Of Chambers Of Turkish Engineers And Architects (TMMOB), 

Turkish Medical Association (TTB), G9 Journalism Organizations Platform, Association of 

European Journalists (AEJ) Turkey Office, Progressive Journalists Association (PJA), DİSK / 

BASIN-İŞ, Association of Parliament Reporters, Journalists’ Union of Turkey 


